Aktualności

XI Rajd Turystyczno – Historyczny

Date: Maj 30, 2014 Author: admin Categories: Aktualności

Poznawanie historii z IPN-em – XI Rajd Turystyczno – Historyczny

W dniach 28-30 maja 2014r. odbył się XI Rajd Turystyczno-Historyczny pt. „A więc wojna…” organizowany przez Instytut Pamięci Narodowej. Tematyką rajdu było: „Województwo śląskie w przededniu wojny oraz w pierwszych dniach Września 1939r.” Organizatorom przyświecał cel, by zainteresować młodzież szkolną najnowszą historią Polski.

W rajdzie brały udział reprezentacje szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych tworzące 3-osobowe drużyny. Naszą szkołę reprezentował Patryk Klocek, Krzysztof Lupa i Paweł Szreniawa (wszyscy z klasy IIb), którymi opiekował się nauczyciel wychowania fizycznego i pasjonat historii – pan Robert Proksa. Warto dodać, że byliśmy jedyną drużyną z gimnazjum.

Pierwszego dnia spotkaliśmy się w Węgierskiej Górce, gdzie na hali widowiskowo-sportowej odbyły się zawody wspinaczkowe. Późnym popołudniem dotarliśmy do bacówki Krawców Wierch i wzięliśmy udział w konkursie historycznym. Następnego dnia udaliśmy się pieszo na Halę Rysiankę. Tam czekały na nas pozostałe zadania konkursowe: bieg na orientację, bieg sprawnościowy, rzut granatem, strzelanie z broni pneumatycznej. Wieczorem nastąpiło ogłoszenie wyników i rozdanie nagród. Nasza drużyna zajęła I miejsce w konkurencji kalambury oraz otrzymała nagrodę rzeczową za zawody wspinaczkowe. Natomiast w zestawieniu wszystkich konkurencji zajęliśmy 6 miejsce. Trzeciego dnia wymaszerowaliśmy do Żabnicy Skałki, skąd autokarem wróciliśmy do Węgierskiej Górki. Tam zwiedziliśmy fort „Wędrowiec”, który był ostatnią atrakcją tego rajdu.

Mimo niesprzyjającej pogody – deszcz, śnieg, chłód – rajd bardzo nam się podobał. Chociaż konkurencje były trudne, wymagające szczegółowej wiedzy historycznej, olbrzymiej sprawności fizycznej, siły i wytrzymałości podjęliśmy to wyzwanie. Nasze 6 miejsce to naprawdę sukces, biorąc pod uwagę fakt, że byliśmy najmłodsi i startowaliśmy po raz pierwszy. Naszym zwycięstwem jest przede wszystkim samo uczestnictwo i wiedza oraz umiejętności zdobyte podczas tej fascynującej wyprawy. Te trzy dni to była prawdziwa lekcja historii. W przyszłym roku na pewno wystartujemy ponownie.